Ik reis met een visuele beperking. Hoe wordt hiermee omgegaan per 1 juni?

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de bus met een visuele beperking:

  • In de bus staat stickers op de ramen aangegeven op welke stoelen reizigers plaats kunnen nemen. Het gaat daarbij om alle stoelen bij het raam. Deze voorspelbaarheid maakt het voor met name reizigers met een visuele beperking eenvoudiger om een zitplek te vinden. Het kan zijn dat de eerste stoelen achter de chauffeur, voor de veiligheid en de afscherming van de chauffeur niet beschikbaar is.
  • Voorlopig blijven de voordeuren, ter bescherming van de chauffeur, gesloten. Indien dat het geval is, geeft de chauffeur een mondelinge aanwijzing als je bij de voordeur staat om in te stappen.

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de trein met een visuele beperking:

  • In de trein staat met stickers op de ramen en zijwanden aangegeven op welke stoelen reizigers plaats kunnen nemen. Het gaat daarbij om alle stoelen bij het raam of zijwand. Deze voorspelbaarheid maakt het voor met name reizigers met een visuele beperking eenvoudiger om een zitplek te vinden.
  • Op het station zijn pictogrammen en afstandslijnen& uitgevoerd in geel en zwart, omdat deze kleuren zoveel mogelijk contrast bieden voor kleurenblinden en slechtzienden. Bij het aanbrengen van stickers en bewegwijzering, zijn de geleidelijnen vrijgehouden.
  • Op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal passen wij éénrichtingsverkeer toe in de trein. Onze medewerkers zijn geïnstrueerd om een mondelinge aanwijzing te geven over deze situatie aan reizigers met een visuele beperking. Twijfel je of het voor jou met deze maatregelen mogelijk is om te reizen? Dan vragen we je om, zolang deze maatregelen van kracht zijn, zelf te zorgen voor iemand die jou tijdens je reis begeleidt.